Als we de geschiedenis van Vietnam documenteren, zijn de regels over de oorlog meer dan de regels over vrede. Oorlog maakt ook deel uit van het lot van de natie, evenals van het lot van iedereen in het land die tot slaaf is gemaakt door buitenlandse indringers. Het lot van de generatie studenten die tijdens de oorlog was geboren en getogen was hetzelfde, en de geschiedenis gaf hen, net als de hele jeugdklas van die tijd, de missie om de oorlog te beëindigen. Vroeg of laat ontvingen zij op veel verschillende manieren, direct of indirect, die missie met al het enthousiasme van hun jeugd die leefde, studeerde, trainde en het patriottisme en de traditie hooghield. studentenrevolutie in Vietnam.
Het verval van Hitlers rijk van binnenuit door het verval van de nazi's te onderzoeken vanuit het perspectief van Hitlers stuntelige generaals en een paranoïde Führer.
De Eerste Wereldoorlog: een bloedbad op een nooit eerder geziene schaal. Maar hoe is het allemaal begonnen? En hoe verging het sommige sleutelfiguren uit de Tweede Wereldoorlog in de eerdere oorlog?
In 1973 zond de NCRV de muzikale comedy Het Meisje met de Blauwe Hoed uit. De hoofdrollen in deze tv-bewerking worden vertolkt door Jenny Arean, Huib Rooymans en André van Duin.Het verhaal speelt tegen de achtergrond van het Nederlandse soldatenleven aan het eind van de jaren twintig. Als kruidenierszoon Daan Pieters (Huib Rooymans) zich met lichte tegenzin aanmeldt voor het leger, ontmoet hij in de trein een leuk frivool meisje met een opvallende blauwe hoed (Jenny Arean). In de kazerne komt hij op zaal te liggen naast de lollige volksfiguur Toontje Bulthuis (André van Duin), die alle soldatenregels aan zijn laars lapt. Als die twee samen op stap gaan, ontmoeten ze het meisje met de blauwe hoed opnieuw.
November 1947. De Verenigde Naties stemmen over het verdelingsplan voor Palestina. Voor sommigen is het een droom die werkelijkheid wordt; voor anderen is het het begin van een catastrofe. Zeventig jaar na deze historische stemming blijft het land Palestina een open wond, een strijdtoneel voor twee volkeren die verscheurd zijn door hun gedeelde geschiedenis, een bron van onlosmakelijke spanningen in de regio en zelfs buiten de grenzen van het Midden-Oosten.
Januari 1943: Admiraal Karl Dönitz, hoofd van de U-bootvloot van de nazi’s, heeft Groot-Brittannië op de rand van de hongerdood gebracht door bijna duizend van hun koopvaardijschepen meedogenloos te vernietigen. De Royal Navy wendt zich tot de gepensioneerde oorlogsgamer Gilbert Roberts. Roberts gaat oorlogsgaming gebruiken om de tactieken van Dönitz te ontcijferen en te bestrijden. Om dit te doen heeft hij een team nodig, maar de marine kan geen mannen missen. In plaats daarvan riskeert hij de spot van het opperbevel door zich tot de Women’s Royal Navy Service (WRNS) te wenden om de tactieken van de U-boten te bespelen. In samenwerking met Jean Laidlaw, een van de eerste vrouwelijke registeraccountants van Groot-Brittannië, en een klein team van vindingrijke vrouwelijke wiskundigen, speelt Roberts zeeslagen na en speelt hij de bewegingen van de U-boten op een linoleumvloer, met behulp van krijt- en houten modelschepen.